در این تفاهم نامه طرفین موافقت کردند بصورت مشترک پلی جدید در نقطه صفر مرزی آستارا احداث کنند و همچنین در باره کاهش عوارض حمل و نقل میان ایران و جمهوری آذربایجان توافق شد.
معاون وزیر راه و شهر سازی ایران در پایان مراسم امضای این سند به اهمیت همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: هم اکنون همکاری خوبی بین دو طرف در این حوزه وجود دارد. بطوری که سالانه بیش از 40 هزار کامیون از ایران وارد خاک جمهوری آذربایجان شده و 45 هزار کامیون نیز از جمهوری آذربایجان وارد خاک ایران می شود .
داود کشاورزیان افزود: کارهای خوبی هم در دو کشور برای تقویت همکاری ها در حال انجام است که یکی از آنها طرح راه آهن قزوین- رشت- آستارا بوده که تکمیل آن و اتصال خط آهن دو کشور مورد تاکید دو طرف بوده و این پروژه هم اکنون با سرعت در حال اجراست و با بهره برداری از این طرح همکاری دو کشور ابعاد وسیعی به خود خواهد گرفت.
وی همچنین به اهمیت حمل و نقل جاده ای در توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: کاهش عوارض حمل و نقل بین دو کشور که مورد موافقت دو طرف قرار گرفت به رونق تجارت بین ایران و جمهوری آذربایجان کمک خواهد کرد.
عارف عسگراف معاون وزیر راه جمهوری آذربایجان هم با تاکید بر اهمیت گسترش ارتباطات ریلی و جاده ای بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم نامه به تقویت همکاریهای ایران و جمهوری آذربایجان در بخش حمل و نقل کمک و تسهیلات لازم را برای رانندگان دو کشور فراهم کند.
وی به ضرورت تکمیل خط آهن رشت - آستارا اشاره کرد و آن را بسیار مهم خواند و گفت: این خط ریلی علاوه بر این که جمهوری آذربایجان را به بندرعباس متصل خواهد کرد، زمینه لازم را برای انتقال کالاهای اروپایی به خلیج فارس و دریای عمان را نیز فراهم می کند .
داود کشاورزیان همچنین در دیدار روز جمعه ساحل بابایف معاون وزیر اقتصاد و صنعیت جمهوری آذربایجان،چگونگی توسعه همکاری های دو کشور در بخش ترانزیت کالا را مورد بحث و بررسی قرار داد.
|