واردات کالا از طریق قانونی ضوابط خاص خود را دارد و افراد یا واحدهایی که اقدام به واردات کالا میکنند باید با شرایط و نحوه این کار آشنایی کافی را داشته باشند.
واردکننده کالا شخصی حقیقی یا حقوقی است که نسبت به ورود کالاهای مورد مصرف در داخل کشور طبق مجوزهای مربوطه اقدام میکند و باید ضمن احترام به مقررات و قانون تجارت کشور خود از مقررات و قانون تجارت کشور فروشنده نیز مطلع باشد. ضمن اینکه برای واردات، داشتن کارت بازرگانی و چنانچه واحد تولیدی باشد، داشتن پروانه بهرهبرداری یا پروانه تولید الزامی است.
کارت بازرگانی
کارت بازرگانی سندی است که به موجب آن میتوان در صادرات و واردات کالا فعالیت داشت. کارت بازرگانی توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستانها، به نام متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی صادر و پس از تأیید توسط واحد صدور معتبر است.
همچنین ضوابط، شرایط و نحوه تمدید کارت بازرگانی طبق آییننامه اجرایی انجام میشود.
بر اساس قوانین، اشخاص و کالاهای زیر نیاز به ارائه کارت بازرگانی ندارند:
- شرکتهای تعاونی مرزنشینان برای ورود کالاهای مورد نیاز خانوادههای مرزنشین طبق فهرست مربوطه و به تعداد، مقدار و ارزش تعیین شده. - ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند. - پیلهوران برای ورود کالاهای قابل ورود مورد نیاز استان خود و استانهای همجوار در صورت اخذ کارت پیلهوری. - کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغل از وزارت کار و امور اجتماعی - کالاهایی که ورود آنها به تشخیص گمرک برای فروش نیست. - کالاهای مسافری. - کالاهایی که از طریق پست وارد میشوند (امانات پستی). - کتب و نشریات داخلی جهت صادرات.
کالاهای تجاری
کالاهایی که به تشخیص گمرک برای فروش، وارد یا صادر میشود، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات تولیدی، تفکیک و بستهبندی شده به فروش برسد تجاری تلقی خواهد شد.
با توجه به اینکه تشریفات گمرکی الکترونیکی شده و صاحبان کالا بدون نیاز به حضور فیزیکی می توانند نسبت به اظهار کالای خود در گمرک اقدام کنند، لذا صاحبان کارتهای بازرگانی یا نمایندگان قانونی آنها میتوانند با یکبار مراجعه به واحد احراز هویت گمرکات اجرایی نام کاربری و رمز عبور مخصوص خود را دریافت و نسبت به انجام امور گمرکی از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام کنند.
|