باتوجه به متنی که در اختیار روزنامهنگاران در باکو قرار گرفته، جنگ علیه تروریسم و مرزهای دریایی در دریای خزر از جمله موضوعات مورد گفتگو در ملاقات پوتین، رئیس جمهور روسیه و ایران بوده است. روسیه و ایران توافق کردهاند که ارتباطات حملونقلی را تقویت کنند، مثل ایجاد ارتباطهای راهآهنی از میان آذربایجان که در برخی منابع، هدف از این ارتباط ریلی به دست آوردن سهم محمولههایی که اکنون از طریق کانال سوئز حمل میشوند، عنوان شده است.
پوتین رئیس جمهور روسیه و همتای ایرانیاش، حسن روحانی، در طول بازدید مشترکشان از آذربایجان در روز دوشنبه، راجع به برنامهای گفتگو کردهاند. باتوجه به متنی که در اختیار روزنامهنگاران در باکو قرار گرفته ، جنگ علیه تروریسم و مرزهای دریایی در دریای خزر از جمله موضوعات مورد گفتگو در این ملاقات بوده است.
به گزارش بلومبرگ، ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل و نقل روسیه در مصاحبهای گفته است: « اگر ارتباط ریلی با ایران برقرار شود، میتواند بخشی از محمولههایی را که از طریق سوئز حمل میشود در بر بگیرد. برنامههای راهآهن احتمالا سال آینده کامل میشود.»
علی اف، رئیس جمهور آذربایجان پیشنهاد کمک به امور مالی کریدور حملونقل به اصطلاح شمال و جنوب را ارئه دادهاست، چیزی که آن را به عنوان یک پروژه تبلیغ بسیار پر اهمیت در اتباط اروپا و آسیا میداند.
پیش از این نیز روحانی اعلام کرده بود آذربایجان موافق است که نیمی از سرمایه مورد نیاز برای توسعه شبکه ارتباطی ریلی با مرزهای آذری را تامین کند.
آذربایجان، تنها مرز کشور روسیه و ایران به دنبال این است که موقعیت خود را به عنوان مرکز عمده حملونقل تثبیت کند. اتحادیه جماهیر شوروی سابق – سومین تولیدکننده بزرگ نفت خام- از درآمد نفت تولید شده برای ساختن بزرگترین بندر 70 کیلومتری دریای خزر در جنوب پایتخت استفاده میکند.
چندی پیش آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی در این باره گفته بود: «در اولین اقدام برای وصل شدن به سیستم ریلی آذربایجان در شرایط فعلی، موفق شدیم با طرف آذری در زمینه حذف عوارض ترانزیتی برای کانتینرهای ایرانی، به توافق برسیم. اولین بخش کریدور شمال-جنوب با افتتاح خط آهن آستارا-آستارا که تقریبا هشت کلیومتر با مرز ما فاصله دارد تکمیل خواهد شد و با ایستگاه باراندازی که در مرز ایران خواهیم داشت ارتباط جادهای- ریلی بین ایران و آذربایجان ایجاد خواهد شد.» |