با وجود اینکه کشور ایتالیا 8 میلیارد یورو سنگ صادر می کند اما در همه نمایشگاه ها، هزینه غرفه و هتلینگ صادرکنندگان توسط شرکت ساچه پرداخت می شود اما شرکت های ایرانی مجبورند از هزینه غرفه تا کاتالوگ و تبلیغات و اقامت را خودشان پرداخت کنند.هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ ، معدن، ماشین آلات و تجهیزات وابسته با مشارکت 40 شرکت خارجی از جمله ایتالیا، آلمان ، اسپانیا، روسیه در کنار 210 شرکت داخلی، در تیرماه سال جاری برگزار شد تا فرصتی برای عرضه محصولات شرکت های ایرانی و شروعی برای انتقال دانش فنی و تجهیزات نو برای شرکت های سنگی ایران فراهم شود. ابولقاسم شفیعی رییس انجمن سنگ ایران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره این نمایشگاه گفت: حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه بین المللی سنگ ایران نسبت به دوره های گذشته به طرز چشم گیری افزایش یافته بود. حضور شرکت های خارجی به ویژه شرکت های ایتالیایی که در حوزه صنعت سنگ حرف اول را در جهان می زنند از دیگر کشورها بیشتر بود. بعد از ایتالیا، شرکت هایی از چین و پس از آن ترکیه بیشتر غرفه های خارجی را در اختیار داشتند و تعداد شرکت های خارجی در هشتمین نمایشگاه سنگ و تجهیزات آن نسبت به دوره های گذشته 3 برابر شده است.
رییس انجمن سنگ ایران گفت: در مجموع شرکت کنندگان داخلی و خارجی هشتمین نمایشگاه سنگ ایران از برگزاری نمایشگاه رضایت داشتند. دو نمایشگاه اول سنگ در ایران توسط وزارت معادن برگزار شده بود و 2 دوره ماندگار در برگزاری نمایشگاه سنگ بود. پس از آن 2 دوره، هشتمین دوره نمایشگاه به همان کیفیت برگزار شد. البته در هشتمین دوره 8 هزار متر از نمایشگاه را اشغال کرده بودیم که نسبت به 2 دوره اول کاهش یافته بود. در 2 دوره اول رییس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی وقت برای افتتاح نمایشگاه سنگ آمدند و نمایشگاه از اعتبار بیشتری برخوردار بود.
شفیعی با اشاره به عدم حمایت دولت از حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های خارجی و نقش نمایشگاه های داخلی در بهبود وضعیت تکنولوژیکی صنعت سنگ ایران گفت: نمایشگاه داخلی برای تامین حداقلی نیازمندی های شرکت های داخلی خوب است. این نمایشگاه فرصتی برای عرضه ماشین آلات و عرضه محصولات ماشین سازها بود و سفارشات خوبی ثبت شد. در این نمایشگاه دولت بطور شفاهی قول داد هزینه حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های بین المللی را تامین کند. این مسئله از گلایه های شرکت های ایرانی است. با وجود اینکه کشور ایتالیا 8 میلیارد یورو سنگ صادر می کند اما در همه نمایشگاه ها، هزینه غرفه و هتلینگ صادرکنندگان توسط شرکت ساچه پرداخت می شود اما شرکت های ایرانی مجبورند از هزینه غرفه تا کاتالوگ و تبلیغات و اقامت را خودشان پرداخت کنند.
رییس انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه حضور شرکت های ایرانی در هر نمایشگاه از 50 تا 100 میلیون هزینه دارد گفت: دولت در این زمینه بطور شفاهی قول همکاری داده است و امیدواریم در آینده نزدیک این قول ها در قالب دستور العمل به مرحله اجرا برسد. |