امروز : سه شنبه ۱۳ آذر |

اطلاعیه و اخبار -پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به قطب حمل‌و‌نقل در منطقه
پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به قطب حمل‌و‌نقل در منطقه
 
پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به قطب حمل‌و‌نقل در منطقه
 :  تیتر خبر
1395/04/08
 :  تاریخ

مقامات ایرانی و آمریکایی معتقدند که ایران پتانسیل تبدیل به قطب حمل‌و‌نقل در منطقه را دارد.چند ماه گذشته جیم سالیوان، معاون رئیس بخش فروش و توسعه تجاری شرکت هایکو آمریکا گفته که ایران در مرکز یک منطقه بزرگ قرار دارد و از قابلیت های لازم برای تبدیل شدن به یک قطب حمل و نقل هوایی منطقه ای برخوردار است. به گفته او پتانسیل های هوانوردی ایران دست نخورده و بِکر است و در صورت سرمایه گذاری خارجی، آینده درخشانی می تواند داشته باشد.

با گذشت پنج ماه از اظهار امیدواری وی نسبت به تبدیل ایران به قطب حمل و نقل هوایی منطقه امروز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز گفته است که ایران باید به قطب حمل و نقل منطقه تبدیل شود.

وی در این باره اظهار کرده است: در این راستا عملیات اجرایی برای توسعه بخش حمل ونقل دریایی کشور در حال انجام است و می‌تواند ظرفیت بنادر را تا حد زیادی بالا ببرد.
وی با بیان این که ما باید از سهم ترانزیت ایران حداکثر استفاده را ببریم، گفت: برای تحقق این امر باید به بحث ناوگان و زیرساخت‌ها نیز توجه کنیم و زیرساخت‌های مناسبی را در بخش دریایی و بندری به وجود آوریم.
آخوندی با بیان این که ما هم ‌اکنون در بخش دریا دارای پروژه‌های بسیار بزرگی هستیم، گفت: چابهار ( با سرمایه ‌گذاری 400 میلیون دلاری)، بندرعباس ( فاز یک آن در حال نوسازی و افزایش بهره‌وری بوده و فاز دو آن نیز سکوهایش احداث شده ولی تجهیزات ندارد) نمونه‌هایی از مناطق دریایی با پروژه‌های مهم به شمار می‌روند.
وزیر راه و شهرسازی در این راستا از انجام اقدام های لازم برای سفارش واردات تجهیزات در بندرعباس خبر داد و افزود: فاز سوم این بندر نیز هم‌اکنون در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصور می‌‌کنم پروژه‌های مربوط به بندرعباس 4 تا 5 سال به طول بیانجامد که در صورت اتمام، ظرفیت این بندر را تا حدود دو برابر افزایش خواهد داد.
آخوندی در ادامه سخنانش با بیان این که امید است با این اقدام ها بندرعباس به دروازه ورودی ایران و به دنبال آن دروازه ورودی کل آسیای میانه تبدیل شود، گفت: ما برای تبدیل شدن به هاب منطقه حداقل نیاز به 6 سال کار شبانه ‌روزی نیاز داریم.
مسیر ریلی تهران - قم -اصفهان
عضو کابینه دولت یازدهم همچنین در ادامه از امضای قرارداد مسیر ریلی تهران- قم -اصفهان و فعال بودن کارگاه در این بخش خبر داد و افزود: تحقق این امر اقدامی بسیار بزرگ است، چرا که به دنبال آن ما برای نخستین بار در کشور به فناوری قطار سریع دسترسی پیدا خواهیم کرد که عملیات اجرایی آن حدود 40 ماه به طول خواهد انجامید.
قطار برقی تهران - مشهد
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، وی همچنین درباره پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد با هدف ارتقای سرعت قطارها در این مسیر به 200 کیلومتر در ساعت نیز اظهارداشت: یادداشت تفاهم این پروژه در سفر رییس جمهوری چین به کشورمان امضا شد، هم‌اکنون نیز درحال مذاکرات فشرده با این کشور هستیم که امیدواریم به مرحله قرارداد و تامین مالی 2 میلیارد دلاری از سوی چین برسیم.
آخوندی در پایان درباره کیفیت ریل‌های وارداتی خاطرنشان کرد: هیچ کالایی بدون استاندارد و کنترل و بازرسی به کشور وارد نخواهد شد. ما هنوز در داخل کشور این محصول را تولید نکرده‌ایم و به محض این اقدام تمامی ظرفیت تولید داخلی را به صورت یکجا خریداری خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، شبکه ریلی کشور برای ساخت، نگهداری و تعمیر سالیانه به حدود 200 هزار تن ریل نیاز دارد که به علت نبود تولید آن در کشور تاکنون ریل های مورد نیاز از خارج وارد شده است اما با آغاز تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران امیدوار است تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل را از ذوب آهن تحویل بگیرد.

 

 
3188
close button