امروز : پنج شنبه ۱ آذر |

اطلاعیه و اخبار - اهمیت لجستیک‌پارک و سالن‌اعلام بار از نظر وزارت راه و شهرسازی
 اهمیت لجستیک‌پارک و سالن‌اعلام بار از نظر وزارت راه و شهرسازی
 
اهمیت لجستیک‌پارک و سالن‌اعلام بار از نظر وزارت راه و شهرسازی
 :  تیتر خبر
1395/02/18
 :  تاریخ

اختلاف نظر بر سر سالن‌های اعلام بار میان دولت و بخش‌خصوصی، نقطعه عطف میان مناطق آزاد و لجستیک‌پارک و فاینانس 1.3 میلیارد یورویی شرکت دوو در قطعه سوم آزادراه تهران-شمال مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بحث پیرامون سالن‌های اعلام بار که از هفته‌های قبل شروع شد در هفته گذشته با اظهار نظر رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و رئیس کمیسیون لجستیک و حمل‌ونقل و گمرک اتاق بازرگانی ایران همراه بود، البته طبق گفته‌های رئیس کمیسیون مذکور قرار بر تعیین زمانی برای ملاقات با داود کشاورزیان و صحبت بر سر مسائل مختلف از جمله سالن‌های اعلام بار بود. البته در طرف دیگر عده‌ای دیگر معتقد هستند که مناطق آزاد، لجستیک پارک و بنادر خشک کارکردهای تقریبا یکسانی دارند و نیازی به راه اندازی هر سه آن‌ها در کشور نیست، اما معاون اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نظر دیگری در این زمینه دارد.

در ادامه مهمترین اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

سازمان به جمع‌بندی نهایی برای توسعه یا جمع‌آوری فعالیت سالن‌های اعلام بار نرسیده است
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: تاکنون سازمان به یک جمع‌بندی 100 درصدی برای توسعه یا جمع‌آوری سالن‌های اعلام بار نرسیده است. به همین خاطر این سالن‌ها در برخی مناطق مانند بندرعباس به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در برخی دیگر نیز به دلیل نبود ضرورت هیچ اقدامی برای راه‌اندازی سالن جدید صورت نمی‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هیچ مخالفتی با سالن‌های اعلام بار موجود وجود ندارد و به فعالیت خود ادامه خواهند داد

پول ارث با مرده می‌رود
امیر امینی با اشاره به اختلاف نظر فعالان و برخی مسئولان کشور بر سر موازی کاری لجستیک پارک، بنادر خشک و مناطق آزاد اظهار داشت: اختلاف نظرها برای تقسیم منافع است، طبق عادت قدیمی پس از دسترسی به منبع تأمین مالی، شروع به تکه‌پاره کردن آن می‌کنیم درحالی که حلقه واسط ما لجستیک پارک و مناطق آزاد است.

معاون اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان ضرب‌المثل «پول ارث با مرده می‌رود» گفت: همان‌طور که سرمایه باقی‌مانده از ارث با تقسیم شدن بین اعضای خانواده از بین می‌رود در ایران نیز به‌جای سرمایه‌گذاری در یک کار بزرگ و کسب منفعت دسته‌جمعی، هنگام پیدایش یک منبع بزرگ مالی به مصرف‌کننده‌های آن نیز افزوده می‌شود. بنابر این با دخالت مدیریت‌های متفاوت ارزش‌افزوده منابع بزرگ به درد هیچ‌کس نمی‌خورد.

تجهیز هفت استان باقیمانده به پی‌ام‌اس تا پایان سال 95
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بالا بودن تلفات رانندگی در جاده‌های ایران بیان داشت:‌ سازمان بهداشت جهانی، کشورهای جهان ازجمله ایران را مجبور به ارائه برنامه اجرایی (Action plan) و نقشه راه برای کاهش  تلفات کرده است و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این وظیفه را به پایان رسانده است. ضمن اینکه پروژه تهیه نقشه راه برای توسعه سواحل مکران و توسعه شهرسازی در سواحل جنوبی کشور نیز باهدف انتقال بخش زیادی از جمعیت کلان‌شهرها به این مناطق در دست بررسی دارد.

محمد شکرچی زاده با اشاره به پروژه دیگر به نام پی‌ام‌اس خاطرنشان کرد: این پروژه که مدیریت روسازی نام دارد با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شد. با استفاده از این سامانه، سازمان راهداری می‌تواند برنامه‌ریزی برای ترمیم رویه جاده‌ها با صرف هزینه کمتر و بازدهی بالاتر انجام دهد. در حال حاضر به‌جز 7 استان، در سایر استان‌ها این سامانه راه‌اندازی شده است و پیش از اتمام سال 95 در مابقی استان‌ها نیز راه‌اندازی می‌شود.

سالن‌های اعلام بار در شرایط بحرانی ایجاد شد
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به چالش‌های عدم تعیین نرخ کرایه از طریق بازار تصریح کرد: درگذشته با سه بار افزایش کرایه حمل در یک سال مواجه شدیم؛ زیرا رانندگان انتظار دارند دولت  درآمد آن‌ها را برای مخارج جاری زندگی و خودرو تأمین کند.

به گفته ملک؛ در صورت جمع‌آوری سالن‌های اعلام بار از سوی دولت، رانندگان کامیون‌های حمل بار داخلی همانند ترانزیتی، حاضر به حمل کالا به‌صورت توافقی حتی با کرایه کمتر برای تأمین مخارج خود خواهند شد و دیگر اعتراض و اعتصابی رخ نمی‌دهد.

تأثیر فرسودگی بر آتش‌سوزی ناوگان حمل‌ونقل
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب متن نهایی مصوبه شورای مقررات ملی ساختمان در شهریورماه و ابلاغ آن از سوی وزیر راه و شهرسازی خبر داد و با اشاره به مسئله آتش‌سوزی در حمل‌ونقل عمومی گفت: فرسودگی به‌طورقطع در آتش‌سوزی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تأثیرگذار است.

سعید بختیاری افزود: طبق آمار رسمی سازمان آتش‌نشانی تهران در سال‌های 92 و 93 هر سال حدود یک هزار و 400 مورد حادثه آتش‌سوزی در وسایل نقلیه شخصی، دولتی و حمل‌ونقل عمومی رخ‌ داده است و آمار دقیقی از سایر شهرها در دسترس نیست.

ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای؛ شاخص‌های جهانی یا ظرفیت‌های داخلی؟
معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار تین‌نیوز مبنی بر اینکه «آیا شاخص‌های ایمن‌سازی حمل‌ونقل جاده‌ای به‌طور دقیق از روی شاخص‌های بین‌المللی اجرا می‌شود یا بر اساس ظرفیت‌های داخلی کشور؟» گفت: ایمن‌سازی بر اساس شاخص‌های بین‌المللی انجام می‌شود اما با محدودیت‌هایی در طراحی، تهیه دستورالعمل‌ها و زیرساخت‌ها، کدهایی مانند طرح هندسی راه از نوع «اشتو» روبرو هستیم و درزمینهٔ بهره‌برداری نیز به همین شکل است.
 
محمود صفارزاده به آمار بالای سوانح رانندگی در کشور اشاره کرد و افزود: سازمان بهداشت جهانی کشورها را مجبور کرده تا برای کاهش سوانح رانندگی Actionplan بنویسند. البته تا چند ماه آینده Actionplan ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای تکمیل و از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

تجهیز تمام گمرکات کشور به X-RAY تا پایان سال جاری
معاون حقوقی و نظارت گمرك ایران در مراسم معارفه مدیركل گمرك آستارا گفت: نیازمند تجهیزات كنترلی پیشرفته در گمركات هستیم و بر این اساس طبق برنامه تمام گمرکات کشور به دستگاه‌های X-RAY  مجهز می‌شوند.
 
علیرضا مقدسی كشف 289 تن انواع مواد مخدر، قرص‌های روان‌گردان و مواد پیش‌ساز در سال گذشته را ازجمله این موفقیت‌ها در بحث نظارتی در گمركات مرزی عنوان كرد.
 
مشارکت 1.3 میلیارد یوروی دوو در قطعه سوم آزادراه تهران-شمال
تفاهم‌نامه همکاری و پیش قرارداد فاینانس در ساخت و توسعه قطعه سه آزادراه تهران-شمال ظهر امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران میان مهران اعتمادی مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال و «یانگ سیک پارک» مدیرعامل شرکت دوو کره جنوبی به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون یورو به امضا رسید.

 به گفته اعتمادی، طرف کره‌ای یک ماه برای تأمین اطلاعات مالی و پنج ماه برای ارائه طرح و پیشنهاد  فرصت دارد و این یک موفقیت بزرگ در آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود.

 

 
2791
close button