امروز : پنج شنبه ۱ آذر |

اطلاعیه و اخبار -حمل‌ونقل ترکیبی لازمه ایجاد بنادر خشک
حمل‌ونقل ترکیبی لازمه ایجاد بنادر خشک
 
حمل‌ونقل ترکیبی لازمه ایجاد بنادر خشک
 :  تیتر خبر
1394/12/14
 :  تاریخ

یک کارشناس حمل‌و‌نقل دریایی درباره پارامترهای تاثیرگذار در جانمایی بنادر خشک، گفت: بنادر خشک باید به سه نوع حمل‌و‌نقل جاده ای، ریلی و هوایی مجهز باشند. 

روزبه مختاری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به لزوم راه‌اندازی بنادر خشک در کشور، اظهار داشت: بنادر خشک یا پارک‌های لجستیک، پایانه‌ای برای تخلیه و بارگیری کانتینر و دارای قابلیت ارائه خدمات لجستیکی هستند.

وی با بیان اینکه بنادر خشک باید به سه نوع حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی مجهز باشند، گفت: بنادر خشک فضاهایی در داخل کشور هستند که کانتینرها ابتدا به آن مناطق انتقال و در آنجا امور اداری و گمرکی انجام و سپس کانتینر از طریق خط‌‌‌آهن یا کامیون‌ها جابه‌جا می‌شوند.

مختاری با اشاره به اهمیت جانمایی بنادر خشک، گفت: بنادر خشك با فاصله از بنادر ساحلی جانمایی می‌شوند تا بتوانند به‌عنوان یك فضای پشتیبان بخشی از وظایف بنادر ساحلی نظیر انبارداری و توزیع كالا را به‌عهده گرفته تا این بنادر عملكرد بهتری داشته باشند.

وی افزود: در جانمایی بنادر خشک باید پارامترهای ویژه‌ای از جمله میزان مراودات اقتصادی، و فاصله 500 کیلومتری با بندر و ... مورد توجه قرار گیرد. 

این کارشناس حمل‌و‌نقل دریایی با تاکید بر اینکه متولی ایجاد بنادر خشک در کشور، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: شهرهایی همچون تهران، مشهد، اصفهان، و یزد به علت حجم بالای مراودات اقتصادی به بنادر خشک نیاز دارند.

مختاری افزود: برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش بنادر خشک باید آمار و اطلاعات جامعی از میزان سود، زیان و فعالیت‌های لجستیک در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا پس از بررسی درباره سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد و توسعه بنادر خشک گفت: مسئولان به بنادر خشک مثل منطقه آزاد، فرودگاه، مد، یا کالای تبلیغاتی نگاه نکنند.

به گفته مختاری میزان دسترسی به بنادر خشک و کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی، میزان عملکرد بنادر خشک را مشخص می سازد.

 

 
3904
close button