یک کارشناس حملونقل دریایی درباره پارامترهای تاثیرگذار در جانمایی بنادر خشک، گفت: بنادر خشک باید به سه نوع حملونقل جاده ای، ریلی و هوایی مجهز باشند.
روزبه مختاری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به لزوم راهاندازی بنادر خشک در کشور، اظهار داشت: بنادر خشک یا پارکهای لجستیک، پایانهای برای تخلیه و بارگیری کانتینر و دارای قابلیت ارائه خدمات لجستیکی هستند.
وی با بیان اینکه بنادر خشک باید به سه نوع حملونقل جادهای، ریلی و هوایی مجهز باشند، گفت: بنادر خشک فضاهایی در داخل کشور هستند که کانتینرها ابتدا به آن مناطق انتقال و در آنجا امور اداری و گمرکی انجام و سپس کانتینر از طریق خطآهن یا کامیونها جابهجا میشوند.
مختاری با اشاره به اهمیت جانمایی بنادر خشک، گفت: بنادر خشك با فاصله از بنادر ساحلی جانمایی میشوند تا بتوانند بهعنوان یك فضای پشتیبان بخشی از وظایف بنادر ساحلی نظیر انبارداری و توزیع كالا را بهعهده گرفته تا این بنادر عملكرد بهتری داشته باشند.
وی افزود: در جانمایی بنادر خشک باید پارامترهای ویژهای از جمله میزان مراودات اقتصادی، و فاصله 500 کیلومتری با بندر و ... مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس حملونقل دریایی با تاکید بر اینکه متولی ایجاد بنادر خشک در کشور، راهآهن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: شهرهایی همچون تهران، مشهد، اصفهان، و یزد به علت حجم بالای مراودات اقتصادی به بنادر خشک نیاز دارند.
مختاری افزود: برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش بنادر خشک باید آمار و اطلاعات جامعی از میزان سود، زیان و فعالیتهای لجستیک در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا پس از بررسی درباره سرمایهگذاری تصمیمگیری شود.
وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد و توسعه بنادر خشک گفت: مسئولان به بنادر خشک مثل منطقه آزاد، فرودگاه، مد، یا کالای تبلیغاتی نگاه نکنند.
به گفته مختاری میزان دسترسی به بنادر خشک و کیفیت زیرساختهای جادهای و ریلی، میزان عملکرد بنادر خشک را مشخص می سازد.
|