اجرای پروژه الکترونیکی e - tir در ایران می تواند به سهولت ارایه خدمات کارنه تیر توسط اتاق ایران به شرکت های حمل و نقل بین المللی کشورمان کمک کند. با توجه به اهمیت این اقدام و برای روشن تر شدن جزییات این پروژه، گفت و گویی با رییس اتاق ایران انجام شده که از نظر می گذرد.
با توجه به موفقیت و انعکاس بسیارگسترده پروژه الکترونیکی تیر در محافل اقتصادی و حمل و نقلی در جهان، شما به عنوان رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برنامه های خود را جهت بسط و توسعه این سیستم تحت نظارت امور کارنه تیر اتاق ایران چگونه ترسیم می کنید ؟
اتاق ایران برنامه متعددی را در بسط توسعه حمل و نقل تحت رویه «تیر» را دردست اجرا دارد و از سویی برای پیشبرد اهداف خود، برنامه های کوتاه و بلند مدتی را در قالب همکاری با موسسات ضامن و گمرکات کشور های منطقه و فرا منطقه ای را در دستور کار خود قرار داده است . بدون شک توسعه سیستم تیر می تواند برفعالیت هرچه بهتر کریدرهای بین المللی حمل و نقلی از جمله شمال – جنوب و شرق و غرب تاثیر مستقیم داشته باشد و نه تنها باعث اشتغال زایی می گردد، بلکه توسعه تجارت را نیز در بر خواهد گرفت . امیدواریم با همکاری هرچه بیشتر و در راستای توافقات مشترک صورت گرفته باسازمان ایرو، گمرک ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی بتوانیم در پایان سال 2016 تحولات بسیار خوبی را در حوزه حمل و نقل چند وجهی در کشور فراهم سازیم .
از آنجائی که سیاستمداران اقتصادی در جهان بر این باور هستند که حمل و نقل عاملی تعیین کننده در توسعه پویای اقتصادی در بین کشورهای جهان به حساب می آید، شما برای دست یافتن به این هدف مهم تعامل بخش خصوصی با مراجع ذیصلاح دولتی را برای افق چشم انداز 2020 - 2015 چگونه ارزیابی می کنید؟
یکی از برنامه های اتاق، همکاری با مراجع ذیصلاح دولتی در عضویت به کنوانسیون های مهم حمل ونقلی است که تاکنون صورت نپذیرفته مانند: کنوانسیون حمل و نقل مواد خطرناک. و مطمئن هستیم با الحاق به این کنوانسیون ها می توانیم راه را برای تجارت و حمل و نقل هموار سازیم. آموزش و بروزرسانی شرکت های حمل و نقل بین المللی عضو اتاق نیز یکی دیگر از حوزه هایی است که به آن توجه خاص معطوف ساخته ایم و ترغیب سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل شامل پایانه ها و زیر ساختارهای مربوطه می تواند افق های روشنی را برای ما ترسیم کند. خوشبختانه روابط اتاق با گمرک و وزارت راه و شهرسازی در سطح بسیار عالی قرارداردو ضروری است بخش خصوصی بیش از گذشته به آن بپردازد.
شما به عنوان متولی نظارت بر اجرای عملیات کارنه تیر در کشور، موفقیت پروژه e - tir را چگونه ارزیابی می کنید؟
پروژه e - tir در واقع یک پروژه سخت و طولانی بود که حدود یکسال و نیم طول کشید تا کاملا کارشناسی و هماهنگ شود و زیرساختارهای آن از جنبه سخت و نرم افزاری همراه با آموزش می بایست اجرا می شد. مفاد آیین نامه اجرایی این پروژه که به صورت شش جانبه بین اتاق و گمرک ایران، اتاق و گمرک ترکیه، سازمان ایرو و کمیته تیر سازمان ملل به امضا رسید، در حقیقت مسئولیت طرف های درگیر در پروژه را به خوبی مشخص کرده بود. از آنجائیکه که بر این باوریم توسعه اقتصادی نیازمند توسعه زیرساختارهای الکترونیکی می باشد، اجرای این پروژه محکی بود که ما خودمان را ارزیابی کنیم و همچنین در جرگه کشورهای پیش رو با هدف توسعه تجارت و حمل و نقل قرار گیریم . موفقیت پروژه e - tir که در واقع کار گروهی بین اتاق و گمرک جمهوری اسلامی ایران بود، دست آورد بسیار خوبی برای اتاق ایران در سال 2015 در بر داشت و بسیار مصمم هستیم که امور کارنه تیر اتاق ایران، فازهای دیگر این پروژه را نیز با دیگر طرف های درگیر در پروژه به اجرا گذارد.
|