مشاور اقتصادی اتاق اصناف ایران در جمع رایزنان بازرگانی کشور گفت: مطابق آمار موجود، بیش از 95 درصد کالاهای وارداتی و 70 درصد تولیدات صنایع بزرگ کشور توسط عمده فروشان و خرده فروشان اصناف توزیع می شود.به گزارش ایرنا از شبکه خبری اتاق اصناف ایران، محمدباقر مجتبایی افزود: اکنون اتاق های اصناف، بازرگانی و تعاون در کشور به عنوان نمایندگان بخش خصوصی محسوب می شوند. وی گفت: اتاق بازرگانی با 85 هزار کارت بازرگانی و 300 تشکل، اتاق تعاون نیز با 71 تشکل و اتاق اصناف با سه میلیون واحد صنفی و هشت هزار و 300 تشکل (اتحادیه) در کشور فعالیت دارند. مجتبایی افزود: اصناف با بیش از سه میلیون واحد صنفی در چهار گروه صنوف تولیدی (22 درصد)، توزیعی (45 درصد)، خدمات فنی (18 درصد) و خدماتی (15 درصد) در بیش از یک هزار و 850 رسته صنفی فعالیت دارند. وی ادامه داد: حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، آسان ترین و کم هزینه ترین مسیر برای توسعه و رونق اقتصاد داخلی بوده و از چابکی بهتری برای نفوذ در بازارهای صادراتی برخوردارند. این کارشناس اقتصادی، مهمترین چالش بنگاه های ایران از جمله اصناف را نبود استراتژی زنجیره ارزش تامین (واردات و تولید داخلی) و توزیع بین بنگاه های بزرگ، متوسط و کوچک، نبود تولیدات صادراتی، تخصیص ندادن منابع و تسهیلات بانکی کافی، افزایش قاچاق و ضعف در تحقیقات بازار بیان کرد. وی گفت: بیش از 500 میلیون دلار صادرات کالاهای غیرنفتی(بدون احتساب فرش و زعفران) از محصولات صنفی است که با احتساب بخش خدمات گردشگری مانند هتل و رستوران ها، نقش بیش از 2 میلیارد دلاری در صادرات کالا و خدمات مربوط به محصولات صنفی می شود. |