مارتین ایوانف رئیس گروه دوستی پارلمانی و هیئت همراه بلغارستان با قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل دیدار و درباره مسائل دوجانبه گفتوگو کردند. به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مارتین ایوانف رئیس گروه دوستی پارلمانی بلغارستان شب گذشته چهارشنبه ۲۲ مهر در ابتدای ملاقات ضمن تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای دست یافتن به توافق هستهای با کشورهای ۱+۵، جان باختن تعدادی از زائران ایرانی در حادثه منا را تسلیت گفت.
رئیس گروه دوستی پارلمانی بلغارستان ضمن ابراز خرسندی از همکاری با ایران در زمینه حمل و نقل گفت: امیدواریم این همکاری در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که در آیندهای نزدیک برگزار میشود افزایش یابد.
وی با بیان اینکه ایران میتواند در زمینههای اقتصادی، علمی و آموزشی شریک خوبی برای بلغارستان باشد افزود: جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در خاورمیانه دارد بنابراین ما علاقه داریم نه تنها در زمینه حمل و نقل بلکه در زمینههای اقتصاد، آموزش و علمی با این کشور همکاری داشته باشیم.
ایوانف به جایگاه مهم بلغارستان از نظر استراتژیک اشاره و تاکید کرد: این کشور از نظر جغرافیایی در منطقه مهمی قرار گرفته و ما آمادهایم در زمینه احداث کریدور حمل و نقلی ایران، بلغارستان، آذربایجان و گرجستان همکاری داشته باشیم.
مزایای اجرای کریدور حمل و نقل ایران، بلغارستان، آذربایجان و گرجستان در ادامه این نشست قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل خطاب به هیئت بلغارستانی گفت: ایران و بلغارستان دو کشور دوست هستند و همچنین تصور بسیار خوبی از دولت و ملت بلغارستان و روابط دو کشور در ذهن ایرانیان وجود دارد.
فخریه کاشان با بیان اینکه طی ۱۲۰ سال گذشته روابط معقولی بین دو کشور وجود داشته است گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور بلغارستان را به عنوان یک دوست سنتی در اروپای شرقی سابق میشناسد.
وی به سفر اخیر معاون وزیر حمل و نقل بلغارستان به ایران اشاره کرد و گفت: در این سفر یک کمیته حمل و نقل تشکیل شد که راه را برای مذاکره در این حوزه بین دو کشور باز کرد. اگر حمل و نقل بین دو کشور سازماندهی شده باشد و کریدور حمل و نقل ایران، بلغارستان، آذربایجان و گرجستان اجرا شود قطعا به نفع دو کشور خواهد بود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل اظهار امیدواری کرد تا کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۵ برگزار شود و گفت: با برگزاری این کمیسیون مشترک نقشه راهی برای آینده ترسیم میشود. اگرچه حجم مبادلات تجاری بین ایران و بلغارستان طی سالهای اخیر بهبود یافته اما این میزان بسیار اندک است و باید افزایش یابد.
فخریه کاشان از آمادگی ایران برای همکاریهای دوجانبه در زمینههای اقتصادی، حمل و نقل، آموزشی و علمی خبر داد و گفت: دو کشور ظرفیتهای بیشتری برای فعالیت دارند، در چند زمینه به طور خاص میتوان در همکاریهای دو کشور متمرکز شد که یکی از این بخشها ایجاد کریدور حمل و نقلی ایران، بلغارستان، آذربایجان و گرجستان است.
وی مشارکت شرکتهای دو کشور برای اجرای مشترک پروژهها را یکی دیگر از زمینههای همکاری دو کشور عنوان کرد و گفت: کشور بلغارستان در منطقهای قرار گرفته که میتواند با انعقاد قرارداد پروژههایی را در کشورهای همسایه خود اجرا کند. اگر یک شرکتی در شهر دبی که هیچ از ظرفیتهای ایران و بلغارستان را ندارد میتواند در کشور دیگری فعالیت کند، حتما شرکتهای ایرانی و بلغاری نیز خواهند توانست با یکدیگر در مناقصات بینالمللی شرکت کند. ایران در بین کشورهای همسایه اقبال زیادی برای برنده شدن دارد که میتواند از مشارکت شرکتهای بلغاری استفاده کند، در مقابل کشور بلغارستان اگر در مناقصهای شرکت میکند میتواند از ابزارها، ماشین آلات و متخصصان ایرانی نیز استفاده کنند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل گفت: سرمایهگذاریهای مشترک یکی دیگر از زمینههای همکاری دو کشور ایران و بلغارستان است. به عنوان مثال کشور بلغارستان در زمینه واگنسازی فعالیت میکند که ما میتوانیم در این زمینه با شما شریک شویم. همچنین کشور ایران در نظر دارد ناوگان اتوبوسرانی و کامیونهای فرسوده را جایگزین کند که در این زمینه نیز میتوان همکاریهایی انجام داد.
وی همکاری در زمینه آموزش را از دیگر زمینههای مشترک فعالیت دو کشور عنوان کرد و گفت: قطعا ایران و بلغارستان به داشتن تکنولوژیهای جدید نیاز دارد، اگر ما بخواهیم به تنهایی برای بسیاری از فعالیتها سرمایهگذاری کنیم قطعا توجیه اقتصادی ندارد ضمن اینکه این سرمایهگذاریها برای کشور بلغارستان نیز توجیه اقتصادی نخواهد داشت بنابراین در زمینه تکنولوژیهای جدید میتوانیم سرمایهگذاری کنیم.
فخریه کاشان با بیان اینکه همکاریهای مشترک در مجامع بین المللی میتواند زمینه دیگری برای فعالیت مشترک دو کشور ایران و بلغارستان باشد گفت: ظرفیتهای همکاری دو طرف بسیار زیاد است تا حجم مبادلات و همکاری اقتصادی دو کشور را افزایش دهیم و برای به نتیجه رسیدن این زمینهها باید مکانیزمهایی در نظر گرفته شود.
وی به تجربه بالای جمهوری اسلامی ایران در تاسیس شهرهای جدید و بازآفرینی بافت شهرهای قدیمی اشاره کرد و گفت: این تجربهها شامل سه بخش برنامهریزی و طراحی، تامین مالی و اجرای پروژههاست. در جمهوری اسلامی ایران یک بانک تخصصی برای حوزه مسکن تحت عنوان «بانک مسکن» وجود دارد که با تامین مالی و دریافت سپرده از مردم برای خرید و ساخت خانه تسهیلاتی ارائه میدهد.
فخریه کاشان تاکید کرد: اجرایی شدن تمام محورهای مذکور نیازمند تدوین یک برنامه جامع است که شما به عنوان گروه دوستی پارلمانی ایران و بلغارستان میتوانید به ایجاد این مکانیزمها کمک کنید به طوری که بخش خصوص را در کشور خود توجیه و سازماندهی کنید و ما در ایران نیز این سازماندهی را انجام دهیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل خطاب به گروه پارلمانی بلغارستانی گفت: از شما درخواست میکنم از کاندیداتوری ایران در گروه C سازمان جهانی دریانوردی (IMO) در نوامبر ۲۰۱۵ حمایت کنید.
همکاری ایران برای ساخت فرودگاه در بلغارستان سفیر بلغارستان در ایران در ادامه این نشست گفت: اجرای کریدور حمل و نقلی ایران، بلغارستان، آذربایجان و گرجستان را دنبال خواهیم کرد. من با سفرای آذربایجان و گرجستان در ایران نیز در ارتباط هستم که در این زمینه میتوانیم یک اجلاس سه یا چهارجانبه برگزار کنیم.
وی با تاکید بر امنیت ایجاد یک کریدور حمل و نقلی گفت: وقتی یک راه حمل و نقلی جدید گشایش مییابد امنیت آن نیز باید در نظر گرفته شود که این موضوع نیازمند بحث گروههای کارشناسی دو طرفه است.
در ادامه این ملاقات مارتین ایوانف رئیس گروه دوستی پارلمانی بلغارستان نیز در زمینه ساخت فرودگاه در یکی از شهرهای این کشور از فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل تقاضای مشاوره کرد که در این زمینه فخریهکاشان گفت: برای ساخت فرودگاه دو پیشنهاد قابل طرح است، نخست آنکه از طریق یک شرکت اروپایی فرودگاهساز که برای توسعه فرودگاههای ایران اعلام آمادگی کرده بتوانیم به صورت مشترک در شهر مورد نظر بلغارستان به روش سرمایه گذاریBOT نسبت به ساخت فرودگاه اقدام کنیم به طوری که فرودگاه را بسازیم، بهرهبرداری کنیم و ۲۰ یا ۳۰ سال پس از بهرهبرداری مالکیت تاسیسات را به فرودگاه بلغارستان واگذار کنیم.
وی ادامه داد: حالت دوم این است که ایران و بلغارستان با یکدیگر شریک شوند، ایران اعتبار مورد نیاز پروژه را از بازارهای اروپایی برای بلغارستان فراهم کند و سپس پروژه را به روش سرمایه گذاری BOT بسازیم. در این روش دانش و تکنولوژی ساخت فرودگاه نیز به کشور بلغارستان منتقل میشود. جمهوری اسلامی ایران به شرط اینکه پروژه ساخت فرودگاه مورد نظر اقتصادی باشد برای اجرای پروژه از طریق از روش مذکور آمادگی دارد.
سپس مارتین ایوانف خطاب به فخریه کاشان گفت: طی ۵ تا ۶ ماه آینده برای ساخت این فرودگاه فراخوان میدهیم که امیدواریم جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کند.
رئیس گروه دوستی پارلمانی بلغارستان همچنین درباره نوسازی وسایل نقلیه سنگین در ایران گفت: برخی شرکتهای بزرگ در اروپا هستند که وسایل نقلیه حمل و نقل سنگین را با قیمتهای ترجیحی به بلغارستان پیشنهاد میدهند که ما میتوانیم این قیمتهای ترجیحی را در اختیار ایران قرار دهیم.
در پایان این نشست طرفین برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان در اواخر آذرماه امسال همزمان با سفر وزیر خارجه بلغارستان به ایران اعلام آمادگی کردند و مقرر شد در این زمینه برنامهریزیهای لازم صورت گیرد. |