معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "حمل و نقل جاده ای در سراسر جهان، محبوب ترین و جذاب ترین مد حمل و نقلی برای سرمایه گذاری است" تصریح کرد: معضلات ما در این حوزه فقدان سیاست کلان دولتی، شرکت های لجستیکی بزرگ و کریرهای توانمند است.
امیر امینی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره اظهارات بخش خصوصی مبنی بر عدم جذابیت حمل و نقل جاده ای ایران برای سرمایه گذاری خارجی در بخش بار، مسافر و نوسازی ناوگان به دلیل عدم سود دهی بیان داشت: سیاست گذاری ما برای توسعه ناوگان در طرح جامع حمل و نقل باز نشده است.
وی افزود: تلاش ما برای انتشار طرح جامع حمل و نقل، گنجاندن یکسری RFB یا شرح خدمات برای تعدادی پروژه های دقیق در حوزه های مختلف حمل و نقل از جمله پتانسیل یابی ترانزیت، توسعه ناوگان، کریرها، فورواردرها و سیاستگذاری کلان در این زمینه هاست.
میزان تردد کامیون های یکسرخالی در کشور معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه " 50 درصد مسافت طی شده توسط 437 هزار کامیون کشور یک سر خالی است" تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده میزان تردد یکسر خالی کامیون ها بین 13 تا 14 میلیارد کیلومتر در سال است که با این تفاسیر ظرفیت جاده ها بدون انجام فرایندی توسط 220 هزار کامیون اشغال می شوند.
امینی با اشاره به معضلات حمل و نقل جاده ای کشور بیان داشت: سیاستگذار خاص به منظور دیکته کردن سیاست های کلان دولت به مالکان کامیون، متقاضیان یا شرکت های حمل و نقل در این مورد وجود ندارد و ثبت شرکت، خرید کامیون، بازاریابی بار و زمان بندی فعالیت شرکت در طول سال توسط شخص صورت می گیرد.
فقدان لجستیک کار بزرگ و کریر توانمند در کشور معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به فقدان شرکت های لجستیکی بزرگ و کریرهای توانمند که حتی در تعاملات بین المللی نیز به کشور آسیب رسانده است، باید یک سیاست کلان ریشه ای برای حمل و نقل جاده ای و توسعه ناوگان این حوزه طراحی شود.
وی با توجه به ذات خدماتی حمل و نقل نسبت به سایر صنایع اذعان کرد: صنایع، کشاورزی و یا گردشگری در وضعیت حمل و نقل جاده ای کشور دخیل هستند به طوری که محور توسعه ناوگان و حمل و نقل جاده ای در کشورهای پیشرفته را یکی از این عوامل به عنوان ارکان توسعه کشورها مشخص می کنند.
بخش خصوصی، متوقع حمایت است معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تایید اظهارات بخش خصوصی خاطرنشان کرد: همان گونه که دولت متوقع ساماندهی حمل و نقل جاده ای است، آنها نیز توقع حمایت دارند.
وی یادآور شد: حمل و نقل جاده ای به دلیل آزادی عمل در کل دنیا محبوب ترین و جذاب ترین حوزه حمل و نقل برای مشارکت و سرمایه گذاری است اما دولت ها در این میان برای تغییر جهت سرمایه به حمل و نقل ریلی با هدف افزایش ایمنی و صرفه جویی در انرژی ممارست می کنند. |