تقویت بازار سرمایه و تامین نقدینگی با هدف تکمیل و اجرای طرح های زیربنایی و روبنایی شهرها جدا از بهره گیری از منابع خارجی، با مدیریت دارایی ها نیز شدنی است به طوری که با بهره گیری از این منابع می توان بسیاری از مشکلات مردم را در شهرهای جدید برطرف کرد.
کارشناسان معتقدند، با استفاده از منابع بازار سرمایه و بهره گیری از توان اشخاص حقیقی و حقوقی در اراضی و زمین های موجود در این شهرها، بسترها و زیرساخت های مورد نیاز حمل و نقلی، آموزشی، فرهنگی، درمانی، ارتباطی و آبرسانی را احداث و تکمیل کرد. شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی به عنوان مالک در این شهرها اراضی زیادی دارد که می تواند از آنها به عنوان سرمایه و رفع کمبود منابع مالی استفاده کرده و با عرضه این زمین ها در بازار سرمایه و فروش شان به اشخاص حقیقی و حقوقی منابع لازم را برای احداث تاسیسات و طرح های زیربنایی و روبنایی این شهرها تامین کند. در همین راستا، بهره گیری از مدل مدیریت دارایی های عمومی در کشور بتازگی کلید خورد تا با این روش نه تنها کمبود منابع مالی مورد نیاز شهرهای جدید از بازار سرمایه کشور تامین شود بلکه دارایی های بازار سرمایه نیز از این طریق افزایش یافته و تقویت شود. برای نخستین بار ارایه خدمات زیربنایی و روبنایی از طریق مدیریت دارایی های عمومی در شهرهای جدید با امضای تفاهم نامه ای بین گروه مالی بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید تحقق یافت. در این روش مالی، دارایی شهرهای جدید در اختیار یک گروه مالی قرار می گیرد و با پرداخت معادل ارزش این زمین به شرکت عمران شهرهای جدید به این گروه مالی وکالت داده می شود تا با عرضه این اراضی در بازار سرمایه مبالغ پرداختی خود را از این محل استحصال کند. وزیر راه و شهرسازی با بیان آنکه عرضه دارایی های عمومی از جمله شهرهای جدید در بازار سرمایه محل خوبی برای تامین منابع مالی است، گفت: این یک ایده جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز بخش مسکن با استفاده از ابزارهای نوین بازار سرمایه است. عباس آخوندی افزود: در شرایط فعلی کشور در یک رکود تورمی شدید قرار دارد و دارایی های سمی گسترده، پایین بودن میزان کفایت سرمایه و میزان بدهی بیش از حد مجاز به بانک مرکزی از مهمترین مشکلات بانک ها است که امکان اجرای طرح های توسعه ای از سوی بانک ها را با مشکل بسیاری روبرو کرده است. وی با بیان آنکه برای خروج از وضع نابسامان کنونی مسکن به ابزارها و نهادهای جدید مالی نیاز داریم، افزود: بازار سرمایه در این شرایط محل خوبی برای تامین منابع مالی این بخش است. آخوندی اظهار داشت: تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازی دارایی های این وزارتخانه شامل اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و سایر سازمان های مالک و همچنین در بخش حمل و نقل شامل اموال در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، حق انتفاع خدمات بین راهی، هزاران میلیارد تومان متعلق به صنعت فرودگاهی و دارایی های متعلق به صنایع ریلی و حمل و نقل دریایی می تواند در افزایش بهره وری مثمرثمر باشند، اما متاسفانه در حال حاضر درآمد کشور فقط از محل فروش نفت است و بهره مندی از دارایی های غیرمالی و غیرپولی به کمتر از صفر رسیده است. وی تاکید کرد: استفاده از مدل مالی مدیریت دارایی های عمومی سبب بهبود بهره وری و سالم سازی بازار مستغلات و املاک می شود و می توان به جای آنکه زمین را تهاتر مستقیم کرد با استفاده از یک ساز و کار بازار سرمایه هم زمین را در اختیار داشت و هم بهره وری آن را بالا برد. آخوندی یادآور شد: منابع مالی لازم در حوزه حمل و نقل حومه ای به ویژه شهرهای پرند و پردیس و توسعه سواحل مکران باید با استفاده از مدیریت دارایی های عمومی و بازار سرمایه تامین شود. وی با بیان آنکه این روش به توسعه و رونق بازار سرمایه نیز کمک می کند، تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین روش مورد استفاده در بازار سرمایه خرید و فروش سهام است ولی با استفاده از خدمات نوین تامین مالی سایر روش ها نیز به این بازار وارد می شود و به افزایش حجم دارایی های بازار سرمایه کمک خواهد کرد. بتازگی و با حضور وزیر راه و شهرسازی تفاهم نامه همکاری های تامین مالی از طریق مدیریت دارایی ها بین بانک مرکزی و شرکت عمران شهرهای جدید به امضا رسید و متعاقب آن گروه مالی بانک مسکن در بازار سرمایه یک هزار میلیارد تومان منابع مالی خود را برای انجام طرح های زیر بنایی و روبنایی شهر جدید پردیس در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید قرار داد تا با فروش بخشی از اراضی این شهر، طرح های یادشده برای اسکان مردم در این منطقه مورد استفاده قرار گیرد. محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن نیز در این خصوص گفت: به موجب تفاهم نامه 10 هزار میلیارد تومانی بین گروه مالی بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید، بانک مسکن آمادگی دارد در فاز اول، اراضی شهر جدید پردیس و سپس سایر دارایی های ملکی وزارت راه و شهرسازی را مدیریت کند و بواسطه آنها، نقدینگی مورد نیاز این وزارتخانه برای فعالیت های عمرانی را مهیا کند. از طرفی محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بخش مسکن پیشران خروج کل اقتصاد از رکود محسوب می شود، گفت: بررسی اعداد و ارقام صنایع مختلف بورسی و گزارش مجامع شرکت ها از انباشت موجودی و افزایش در حساب های دریافتی حکایت دارد که پیامد این وضعیت به شکل ناتوانی بانک ها در وصول مطالبات شان، بروز کرده و باعث تشدید چرخه معیوب اقتصادی شده است. وی افزود: در صنعت سیمان و فولاد، انبار کارخانه ها مملو از محصول شده و علت آن، رکود ساختمانی و سرمایه گذاری در بخش تولید و عرضه مسکن است. از آن طرف، در 4 تا 5 رشته صنعتی که بیش از 80 درصد تسهیلات بانکی در اختیارشان است، شاهد بحران نقدینگی شده اند و اکنون کلیدی ترین مساله استفاده از روش های غیر از راهکار متعارف برای تامین مالی بخش مسکن جهت خروج سریعتر از رکود است و در این مسیر، ابزارها و نهادهای نوین تامین مالی همچون صندوق زمین و ساختمان و خدمات مدیریت دارایی بسیار راهگشا خواهد بود. مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن با بیان آنکه منابع مالی اصولاً از دو روش متعارف(مبتنی بر منابع مالی درونی)یا راهکار جامع (اتکاء به ظرفیت های اقتصادی) تامین می شود، شیوه جدید خدمات مدیریت دارایی را در قالب روش دوم معرفی کرد که برای تامین مالی پروژه های بزرگ مقیاس کاربری دارد. مصطفی ازگلی گفت: در این روش، خدمات مالی منعطف و در عین حال پیچیده، برای رفع نیاز منحصر به فرد شرکت ها و طرح هایی که با ابزارهای موجود مرتفع نمی گردد، ارایه می شود. ازگلی تاکید کرد: گروه مالی بانک مسکن در نظر دارد دارایی هایی که ارزش اقتصادی دارند اما بازارپذیر نیستند را مدیریت کند و هدف در این روش، پیشبرد برنامه های وزارت راه و شهرسازی است. استفاده از مدل مالی مدیریت دارایی های عمومی به ارتقا بهره وری و سالم سازی بازار مستغلات و املاک کمک می کند و می توان به جای آنکه زمین را تهاتر مستقیم کرد با استفاده از یک ساز و کار بازار سرمایه نقدینگی مورد نیاز را تامین نمود. در این روش استفاده از منابع مالی بازار سرمایه با پشتوانه دارایی ها، نقدینگی مورد نیاز پروژه های عمرانی شهرها را بدون آثار تورمی تامین می کند تا با واگذاری این دارایی ها به بانک ها و موسسات مالی طرح های زیربنایی، روبنایی و خدمات شهری مورد نیاز مردم در شهرها تامین شود. دولت در حوزه های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی، دارایی های زیادی دارد که با استفاده از نظام مدیریت دارایی ها که در ایران در حال شکل گیری است می تواند بخش عمده نقدینگی مورد نیاز بخش های یادشده را تامین کند به خصوص اینکه رکود اقتصادی تاکنون لطمات زیادی به بخش های مختلف اقتصادی کشور وارد کرده که برای خروج از رکود دولت استفاده از ابزارهای نوین مالی را باید مورد توجه جدی قرار دهد و مدیریت دارایی ها یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه است.
|