عملکرد دولت در حوزه حمل و نقل جاده ای طی دو سال اخیر با توجه به تمام موانع و مشکلات پیش روی این حوزه از مشکلات مالی در بخش زیر ساخت و راهسازی گرفته تا فرسودگی ناوگان، ایمنی راه و ترانزیت کالا، حاکی از بهبود وضعیت نسبت به بازه زمانی 88-91 و شش ماهه اول سال 92 دارد.
طبق گزارش منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عملکرد دو ساله دولت تدبیر و امید و مقایسه آن با عملکرد پنج سال و نیم دولت قبل حد فاصل سال 88-91 و شش ماهه نخست سال 92، در بخش حمل و نقل جاده ای، بر اساس مفاد برنامه پنجم توسعه، طبق برنامه توسعه حمل و نقل و بین الملل در دولت گذشته به طور میانگین در یک بازه زمانی پنج ساله و نیم، 352 میلیون مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی (با صورت وضعیت) جابجا شده است در حالی که این امر طی دو سال فعالیت دولت یازدهم 335.5 میلیون نفر بوده است.
همچنین حجم کالای جابجا شده در دو سال فعالیت دولت یازدهم 561 میلیون تن و بر اساس شاخص کالای حمل شده 334 میلیارد تن کیلومتر بوده در حالی که در پنج سال و نیم فعالیت دولت نهم و دهم 270 میلیارد تن کیلومتر بوده است. در حوزه ترانزیت نیز در زمان دولت دهم، 14.1 میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شده است اما طی دو سال اخیر این رقم به 21.4 میلیون تن افزایش یافته است.
نوسان در تعداد ناوگان جاده ای در بخش بهره وری مصرف انرژی و نوسازی ناوگان نیز طبق اعلام این گزارش در مدت زمان مشخص شده دولت قبل، تعداد ناوگان باری کشور، 379 هزار و مسافربری 19 هزار دستگاه بوده است که پس از روی کار آمدن دولت روحانی در شش ماهه دوم سال 92 این ارقام 395 هزار دستگاه در ناوگان باری و 20 هزار دستگاه در ناوگان مسافری بوده است و در سال 93 با رشد چشمگیری به 423 هزار دستگاه افزایش پیدا می کند و سر انجام در سه ماهه اول 94، تعداد ناوگان باری کشور، 319 هزار دستگاه بوده است. همچنین ناوگان مسافربری نیز از تعداد حدود 20 هزار دستگاه دستگاه اتوبوس در سال 93 به 14 هزار دستگاه در سال 94 کاهش پیدا می کند.
بنابراین گزارش میانگین سن ناوگان باری (کامیون) تا پایان دولت دهم 15.84 سال رسیده بود و در شش ماه دوم سال 92 با حدود 2 سال افزایش به 17.41، سال بعد به 17.31 و هم اکنون به 15.9 رسیده است. متوسط سن ناوگان مسافربری نیز از 12.16 سال در پنج سال و شش ماه فعالیت دولت نهم و دهم به 10.34 سال در دوسال فعالیت دولت یازدهم رسیده است.
مقایسه تلفات ناشی از تصادفات اما بخش ایمنی راه و تصادفات جاده ای بر اساس دو شاخص حذف نقاط حادثه خیز و کاهش تلفات ناشی از تصادفات در راه های روستایی، درون و برون شهری در گزارش مطرح شده است. طبق آمار منتشر شده یک هزار و 146 نقطه حادثه خیز در بازه زمانی در نظر گرفته شده در دولت احمدی نژاد و یک هزار و 122 نقطه در مدت دو سال فعالیت دولت روحانی رفع گردیده است.
نکته جالب توجه مرگ 31 هزار و 251 نفر حد فاصل سال 88 الی شش ماهه اول سال 92 در تصادفات رانندگی است که شش ماهه دوم همان سال تا سه ماهه اول 94، تعداد 29 هزار و 89 نفر بر اثر علت مشابه جان خود را از دست داده اند.
زیرساخت حمل و نقل در دو معاونت راه روستایی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بخش دیگری از عملکرد دو دولت در حمل و نقل را نشان می دهد. طبق اعلام جدول آماری وزارت راه و شهرسازی طی پنج سال و نیم فعالیت دولت های نهم و دهم به طول راه های روستایی آسفالته و شوسه کشور اضافه نشده است اما طی دو سال طول آن به 133 هزار و هشت کیلومتر رسیده است که 105 هزار و 100 کیلومتر آن آسفالته و سه هزار و 432 کیلومتر آسفالت جدید کار شده است. همچنین دو هزار و 508 کیلومتر توسعه راه های روستایی صورت گرفته است.
توجه به راه های اصلی در دولت یازدهم در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل حد فاصل سال 88-91، توسعه آزادراه ها حدود 138 کیلومتر و توسعه بزرگراه ها یک هزار و 565 کیلومتر بوده است و ظرفیت سازی و توسعه راه های اصلی نسبت به برنامه پنجم توسعه، 42 کیلومتر رشد منفی داشته است. در شش ماه اول سال 92 این امر، 103 کیلومتر پیشرفت می کند. در مقابل طی دو سال فعالیت دولت یازدهم، 229 کیلومتر در آزادراه ها، یک هزار و 902 کیلومتر در بزرگراه ها و یک هزار و 417 کیلومتر راه های اصلی، توسعه و ظرفیت سازی صورت گرفته است.
گفتنی است تمامی آمارهای اعلام شده در قالب جدول از سوی وزارت راه و شهرسازی و پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام شده است. بدیهی است بررسی آمار ارائه شده از سوی دست اندرکاران حوزه حمل و نقل جاده ای کشور نیز پیرو برخی از ارقام مطرح شده خالی از لطف نخواهد بود.
|