امروز : سه شنبه ۱۳ آذر |

اطلاعیه و اخبار -تلاش های بی وقفه دولت یازدهم درتوسعه بخش های مختلف حمل ونقل
تلاش های بی وقفه دولت یازدهم درتوسعه بخش های مختلف حمل ونقل
 
تلاش های بی وقفه دولت یازدهم درتوسعه بخش های مختلف حمل ونقل
 :  تیتر خبر
1394/06/02
 :  تاریخ

توسعه بخش های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی و افزایش میزان حمل بار، مسافر و ترانزیت و تعامل با کشورهای همسایه حاکی از تلاش های بی وقفه دولت یازدهم برای گسترش بیش از پیش این بخش است.

 به گزارش ایرنا، در حالی که تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال 91 حدود 164 هزار مورد بوده این میزان در سال 92 به 179 هزار و در پایان سال 93 به 273 هزار مورد رسید و تداوم روند افزایشی آن از تدبیر و برنامه ریزی مناسب وزارت راه و شهرسازی در این حوزه حکایت دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران، اظهار داشت: اوایل سال گذشته تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به طور میانگین در شبانه روز حدود 480 پرواز بود که این میزان از اواسط سال گذشته به روزانه حدود یک هزار پرواز عبوری از آسمان ایران رسید.
عباس آخوندی ابراز امیدواری کرد که با بهبود روابط بین المللی، ایران موقعیت استراتژیک خود را در فضای عبوری پیدا کند، ضمن آنکه در پی یک سرمایه گذاری بسیار عمده برای مدیریت فضای ایران هستیم تا ناوگان هوایی شرکت های بین المللی و داخلی از نظر هدایت سیستم های ناوبری هیچ مشکلی نداشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی سرمایه گذاری جدید در صنعت هوانوردی را فرصتی برای تبدیل فضای آسمان ایران به یک فضای امن در داخل و منطقه دانست و افزود: این سرمایه گذاری علاوه بر اینکه برای ارتقای صنعت حمل و نقل هوایی داخلی بسیار مهم است، می تواند ایران را به فضایی امن برای انجام پروازهای عبوری سایر کشورها تبدیل کند که در نتیجه منجر به افزایش درآمدهای ارزی برای کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور در سال 80 با سرمایه گذاری حدود 120 میلیون دلار راه اندازی شده، افزود: از آن زمان تاکنون سرمایه گذاری جدی در حوزه تجهیزات هوانوردی صورت نگرفته اما مصمم هستیم برای تجهیز این مرکز به آخرین تکنولوژی های کنترل فضا 250 میلیون دلار سرمایه گذاری جدید انجام دهیم تا مرکز کنترل فضای آسمان ایران به آخرین فناوری های جدید دنیا مجهز شود.
کاهش سن ناوگان حمل و نقل هوایی به کمتر از 19 سال از پیامدهای مثبت عملکرد دولت در این حوزه است که در پایان سال 92 متوسط عمر ناوگان هوایی کشور به بیش از 21 سال رسیده بود.
در پایان سال 92 میزان اعزام و پذیرش مسافر در سفرهای داخلی و خارجی توسط ناوگان حمل ونقل هوایی کشور، به حدود 42 میلیون مسافر رسید در حالی که با روند افزایش در پایان سال گذشته بیش از 46 میلیون مسافر در مسیرهای داخلی و بین المللی جا به جا شدند.
میزان حمل بار توسط ناوگان هوایی کشور در پایان سال گذشته به بیش از 62 هزار تن رسید در حالی که میزان حمل بار به مقاصد خارجی در سال پایان سال 92 به حدود 52 هزار تن رسیده بود.
با تلاش های دولت و سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت بنادر کشور در سال 92 به 190 میلیون تن و در پایان سال 93 به بیش از 200 میلیون تن افزایش یافت و آمارها حاکی است که در پایان سال گذشته عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور به بیش از 146 میلیون تن افزایش یافت در حالی که این میزان در سال 92 حدود 139 میلیون تن بوده است.
هم اکنون ظرفیت کانتینری بنادر ایران سالانه به بیش از 5 میلیون کانتینر رسیده در حالی که در پایان سال 92 بیش از 2 میلیون و 200 هزار کانتینر در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد و در پایان سال 93 این رقم برابر با بیش از 2 میلیون و 400 هزار کانتینر بود.
در همین حال محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: ایران می تواند به عنوان شاخص ترین کشور دریایی منطقه شناخته شود، زیرا ایران با بیش از ۱۵۰ فروند کشتی اقیانوس پیما (کالابر و نفتکش) به عنوان یکی از بزرگترین ناوگان های دریایی خاورمیانه و مهمترین کشور دریایی در منطقه، از ظرفیت های زیادی در حمل ونقل دریایی برخوردار است.
وی افزود: در حال حاضر 11 بندر بازرگانی با ظرفیت 186 میلیون تن کالا در کشور فعال است که این ناوگان با ظرفیت 6.12 میلیون تن، توان جابجایی حجم عظیمی از حمل و نقل دریایی ایران و جهان را دارد.
اکنون 90 درصد کالاهای کشور با کمک حمل و نقل دریایی جابه جا می شود و سند چشم انداز 20 ساله کشور نشان می دهد که ایران تا پایان سال 1400 باید به بخشی از اهداف مشخص شده در حوزه دریایی و بندری دست پیدا کند.
هم اکنون شاغلان فعال درحمل ونقل دریایی به بیش از 130هزار نفر رسیده اند که با 121هزار نفر دربخش صیادی به بیش از251 هزار نفر می رسد، ضمن آنکه در صنایع دریایی کشور نیز تعداد قابل توجهی از هموطنان در حال فعالیت هستند.
گرچه در طول سواحل و کرانه های دریایی کشور، 11 بندر اصلی بازرگانی درکنار بنادر متعدد شیلاتی و مسافری با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از 186میلیون تن کالا و 14میلیون جابه جایی مسافر وجود دارد، همین مساله جایگاه سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه در این بخش نشان می دهد.
از طرفی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: برای توسعه حمل و نقل و زیرساخت های مورد نیاز سالانه به بیش از 57 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در این حوزه نیاز داریم.
امیر امینی افزود: این در حالی است که طی یک دهه گذشته حدود 45 هزار میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل کشور سرمایه گذاری شده که سهم بخش خصوصی تنها 17 درصد بوده است.
وی اظهار داشت: از 45 هزار میلیارد تومان که طی دهه گذشته در حوزه حمل و نقل سرمایه گذاری شده 51 درصد آن از محل منابع عمومی، 18 درصد از منابع داخلی سازمان ها و شرکت های تابعه، 14 درصد از محل فروش اوراق مشارکت و اوراق بدهی سیستم قرضی و 17 درصد دیگر توسط بخش خصوصی تامین شده است.
وی با بیان آنکه در حوزه حمل و نقل و زیرساخت های آن باید بخش خصوصی و پیمانکاران به انجام سرمایه گذاری در این حوزه بیش از پیش توجه کند، تصریح کرد: متاسفانه در حوزه سرمایه گذاری در این بخش بیشتر به استفاده از منابع عمومی توجه شده اما میزان سرمایه گذاری بخش خارجی و بخش خصوصی در این زمینه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
در پایان سال 92 بیش از 15 میلیون و 600 هزار نفر توسط ناوگان دریایی در بنادر ایران جابه جا شده اند که این رقم در پایان سال گذشته با افزایش به بیش از 17 میلیون و 100 هزار مسافر در سال، از پیامدهای عملکرد مثبت دولت در بخش حمل ونقل دریایی است.
در حوزه توسعه راه ها در سال 92 دولت موفق شد 55 کیلومتر آزادراه احداث کند در حالی که در پایان سال گذشته این رقم به 162 کیلومتر رسید و هم اکنون طول آزادراه های کشور به بیش از 2 هزار و 365 کیلومتر رسیده است.
وزیر راه وشهرسازی چندی پیش با اشاره به لزوم توجه به ایمنی و مدیریت هوشمند راه ها، گفت: هرچند آمارها طی چند سال گذشته حاکی از کاهش تلفات جاده ای است، اما هنوز هم با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی داریم و باید هرچه سریعتر از موضوع راهداری الکترونیک و استفاده از دانش IT و مدیریت اطلاعات برای راهداری استفاده کنیم.
آخوندی تاکید کرد: با توجه به اینکه بیشترین تردد در 10 هزار کیلومتر از راه ها انجام می شود، باید هرچه سریعتر این راه ها مجهز به دوربین های الکترونیک تجهیز شوند تا بتوانیم مدیریت شبکه را برقرار سازیم.
وی یادآور شد: ایمنی بخشی از خدمات سفر است که باید همراه مسافران باشد و انجام این عملیات نیاز به بودجه زیادی دارد که در اختیار وزارت راه نیست و باید با هماهنگی با بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی عملیاتی شود.
آخوندی یکی از فواید ادغام وزارت راه و مسکن را نگاه یکپارچه به توسعه حمل و نقل در حومه و پایانه های مرزی دانست و تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای بزرگ، مردم در حومه شهرها زندگی می کنند اما زندگی در حومه نیازمند سیستم حمل و نقل ایمن و سریع و مطمئن است به همین جهت باید این موضوع در دستور کار سازمان راهداری قرار گیرد.
وی با اشاره به ارتباطات حمل و نقل و تجارت، گفت: استفاده بهینه از کریدورهای بین المللی از موضوعات مهمی است که برای این منظور باید پایانه های مرزی را فعال کنیم و بخش خصوصی می تواند در توسعه پایانه های مرزی به دولت کمک کند تا بنادر خشک و پارک های لجستیک در حوزه حمل ونقل توسعه یابد.
وی با اشاره به سهم 12 درصدی حمل و نقل در GDP (تولید ناخالص داخلی) کشورهای صنعتی جهان، اظهار داشت: باید همه دست به دست هم دهیم و با ایجاد فضای مناسب کسب و کار و زیربنایی امکان سرمایه گذاری در بخش جاده را فراهم کنیم و با توجه به نرخ بیکاری، برای این جمعیت جوان بیکار کشورمان اشتغالزایی کنیم.
هم اکنون طول بزرگراه های کشور به 15 هزار و 510 کیلومتر رسیده که با تلاش دولت تدبیر و امید در پایان سال 93 بیش از یک هزار و 115 کیلومتر به طول بزرگراه های کشور اضافه شد در حالی که در پایان سال 92 دولت موفق شده بود تنها بیش از 900 کیلومتر بزرگراه در کشور احداث کند.
با برنامه ریزی مناسب وزارت راه و شهرسازی برای توسعه راه های اصلی کشور در پایان سال 92 در مجموع 591 کیلومتر راه اصلی در کشور احداث شد که با اجرای برنامه ریزی مناسب برای توسعه راه های اصلی در سال 93 بیش از 882 کیلومتر راه احداث شد و هم اکنون طول راه های اصلی کشور به 22هزار و 510 کیلومتر رسیده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی درخصوص وضعیت راه ها و زیرساخت های حمل و نقل ایران در منطقه اظهار داشت: ایران از نظر وضعیت راه و زیرساخت های مورد نیاز حمل و نقل در منطقه از شرایط بسیار مناسبی برخوردار است و هم اکنون در کشورمان 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه، 15 هزار کیلومتر بزرگراه، 25 هزار کیلومتر راه اصلی با راه های روستایی و فرعی در مجموع 240 هزار کیلومتر راه داریم که این حاکی از سرمایه گذاری عظیمی در این بخش است.
دولت با تخصیص اعتبارات مناسب و برنامه ریزی دقیق توسعه حمل ونقل ریلی را در دستور کار جدی قرار داده است و در این راستا با افزایش اعتبارات در این بخش، سال گذشته 120 کیلومتر خط آهن در کشور احداث و در پایان سال 93 دولت موفق شد 162 کیلومتر دیگر به طول خط آهن کشور اضافه کند که این میزان هم اکنون به 13 هزار و 403 کیلومتر رسیده است.
با افزایش سرمایه گذاری در بخش تامین ناوگان ریلی مسافری، تعداد ناوگان مسافری کشور در این بخش به 2 هزار و 205 دستگاه واگن رسید که در پایان سال 92 تعداد این ناوگان 2 هزار و 160 دستگاه بود، این در حالی است که به علت افزایش سن ناوگان ریلی هم اکنون متوسط سن ناوگان مسافری کشور به بیش از 29 سال و لکوموتیو به بیش از 31 سال رسیده است.
در حالی که تعداد ناوگان باری کشور در بخش حمل و نقل ریلی در پایان سال 92 به 22 هزار و 562 واگن افزایش یافت این میزان در پایان سال 93 به 22 هزار و 715 دستگاه رسید و هم اکنون این تعداد واگن باری در بخش های مختلف حمل و نقل ریلی با متوسط سن 23 سال نسبت به جابه جایی بار و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه اقدام می کنند.
در سال 1384 سالانه 3 میلیون و 800 هزار تن کالا توسط حمل و نقل جاده ای ترانزیت شد این رقم در پایان سال 92 به 11 میلیون و 600 هزار تن رسید و در پایان سال گذشته به بیش از 12 میلیون و 3 هزار تن افزایش یافت، دولت در این بخش درصدد است میزان ترانزیت کالا را طی 4 سال آینده به بیش از 30 میلیون تن افزایش دهد.
در پایان سال 92 حدود 192 میلیارد تن کالا در کشور جابه جا شد که این رقم در پایان سال گذشته به 201 میلیارد تن ارتقا یافت این در حالی است که در پایان سال 92 در مجموع 381 میلیون تن کالا با بارنامه در بخش حمل و نقل جاده ای جابه جا شد که این رقم در سال گذشته به 385 میلیون تن افزایش یافت.
برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در 2 سال اخیر سبب شد که در سال 92 طول راه های روستایی کشور به 129 هزار و 500 کیلومتر و در پایان سال گذشته به بیش از 132 هزار کیلومتر افزایش یابد و همزمان با این اقدامات سال گذشته 3 هزار و 432 کیلومتر از راه های روستایی کشور اسفالت شد در حالی که در پایان سال 92 در مجموع 2 هزار و 218 کیلیومتر از راه های روستایی کشور اسفالت شده بود.
هم اکنون 105 هزار و 100 کیلومتر از راه های روستایی اسفالت شده در حالی که در پایان سال 92 مجموع راه های روستایی اسفالت کشور 101 هزار و 668 کیلومتر بوده و آمارها نشان می دهد که هم اکنون بیش از 93 درصد روستاییان کشور به راه اسفالت دسترسی دارند.
اواخر هفته جاری معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفته دولت یک هزار و 113 پروژه راه روستایی به طول چهار هزار و 400 کیلومتر به بهره برداری می رسد.
سیدحسین میرشفیع افزود: این تعداد پروژه با 818 میلیارد تومان سرمایه گذاری آماده افتتاح شده که دو هزار و 370 کیلومتر آن مربوط به احداث و آسفالت راه جدید روستایی و بیش از 2 هزار کیلومتر آن به عملیات روکش راه روستایی اختصاص دارد.
وی با بیان آنکه هم اکنون 21 میلیون نفر در روستاهای کشور ساکن هستند، اظهار داشت: این تعداد جمعیت هم اکنون در 37 هزار روستای کشور سکونت دارند که آنها برای تردد و رفت و آمد نیاز به راه مناسب روستایی دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در پایان سال 1404 باید طول راه های روستایی کشور به 173 هزار کیلومتر برسد در حالی که هم اکنون طول آن به 132 هزار کیلومتر رسیده و تلاش می کنیم در افق 1404 ایمنی بیشتری در راه های روستایی کشور استقرار یابد.
در پایان سال 92 بیش از 25 میلیون نفر با حمل و نقل ریلی کشور به سفر رفتند در حالی که در سال گذشته این تعداد به 24 میلیون و 800 هزار مسافر رسید، سهم جابه جایی بار توسط ناوگان ریلی کشور در سال 92 به 7.8 درصد رسید اما این سهم در سال گذشته به بیش از 8 درصد افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طرح های متنوعی برای ایجاد راهگذرها و چهارراه منطقه ای و جهانی ریلی در کشور داریم، گفت: صنعت ریلی در یک دهه آینده جذاب ترین حوزه سرمایه گذاری ارزیابی می شود.
محسن پور سیدآقایی اظهارداشت: باید در افق سند چشم انداز و تا 10 سال آینده به 25 هزار کیلومتر راه آهن برسیم و بخش های خصوصی و همچنین سرمایه گذاری خارجی سهم عمده ای در این بخش خواهند داشت.
صنعت حمل و نقل به عنوان پیش نیاز و زیربنای توسعه اقتصاد ملی، دارای نقش اساسی و کارآمد در تولید ثروت و درآمد برای کشور است و از طریق جابه جایی بار و مسافر زمینه های رشد و تعالی بخش های مختلف حمل و نقل محقق می شود.
توسعه همزمان شقوق مختلف حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و جاده ای زمینه های رشد و تقویت هرچه سریعتر بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را فراهم می کند و طی دو سال اخیر برنامه ریزی دولت یازدهم نشان می دهد که دست اندرکاران این بخش همواره در تلاشند عقب ماندگی کشور در این زمینه را برطرف کنند.

 

 
454
close button