امروز : چهار شنبه ۵ اردیبهشت |

اطلاعیه و اخبار -متن سخنرانی جناب آقای علی محمودی سرای نایب رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران و رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی مالکان کامیون ایران در همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیک ایران تاریخ 14-15 آبان ماه سال 1396
متن سخنرانی جناب آقای علی محمودی سرای نایب رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران و رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی مالکان کامیون ایران در همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیک ایران تاریخ 14-15 آبان ماه سال 1396
 
متن سخنرانی جناب آقای علی محمودی سرای نایب رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران و رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی مالکان کامیون ایران در همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیک ایران تاریخ 14-15 آبان ماه سال 1396
 :  تیتر خبر
1396/08/14
 :  تاریخ

                                                                            خانم ها و آقایان

حضور شما را در اولین همایشِ بین المللی حمل  و نقل و لجستیک ایران خوشامد عرض می کنم.همچنین حضورِ مهمانان گرانقدر، اعم از مقامات دولتی، صاحبانِ صنایع، فعالینِ عزیزِ بخش های مختلفِ حمل و نقل و میهمانان سایرِ کشورها را گرامی می دارم.

امروزه تجارت، سهمِ مهم و غیر قابل انکاری در توسعه روابط اقتصادی میان کشورها دارد و اساساً زنجیره تولید و مصرف کالا و خدمات بدون حمل و نقل قابل تصور نیست. اما آنچه در مقوله حمل و نقل بین المللی اهمیتِ ویژه دارد بهبودِ کارایی و اثر بخشی و به تعبیری افزایشِ بهره وری این حوزه
میباشد.اثرحمل ونقل دراقتصادكلان وسهم آن درتوليد ناخالص ملي، سرمايه گـذاري، اشتغال، ارزآوري و ديگر شاخصهاي حساب ملي و همين طور نقش مهم آن در توسعه اقتصادي، اجتماعی و فرهنگي در ابعاد ملي و منطقه اي اثري تعيين كننده است . توسعه ناوگان حمل و نقل و تاسيسات زيربنائي مورد نياز آن اعم از راه ، فرودگاه ، بندر ، راه آهن وانبار مي‌بايست با توسعه ساير بخش ها هماهنگ باشد و قوت و ضعف در اين بخش به طور مشخصی بر ساير بخشها تاثير خواهد گذاشت .

یکی از موضوعاتی که درتوسعه حمل و نقل بین المللی می بایست مورد توجه قرار گیرد نوسازیِ ناوگان موجود است که باید در دستور کار قرار بگیرد، امری که تنها با مشارکت و همکاریِ دولت و بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود. در حال حاضر قیمت کامیون و بارگیر در ایران نسبت به نُرم های  جهانی بسیار بالاست و این بالا بودنِ قیمت ها عملاً امکان رقابت شرکت های حمل و نقل بین المللی ما را با سایر کشورهابسیار محدود می کند. این درحالی است که دولت محترم می بایستی کما فی السابق طبق برنامه پنجم توسعه مج
وز واردات کامیون با کارکرد 2 الی 3 سال بنا به درخواست شرکت های حمل و نقل صادرکند و حقوق وروردی و ارزش افزوده را حذف نماید تا امکان سرمایه گذاری شرکت های بخش خصوصی در این امر محقق گردد. مصرف سوخت ناوگان فعلی ایران در حال حاضر، به طور میانگین 38 درصد  است که با نوسازی می توان این میزان مصرف را تا حدود 30% کاهش داد. آثار و تبعات این نوسازیِ ناوگان علاوه بر اثرات اقتصادی و جلوگیری از  هدرسوز سوخت به کاهش سایر آلاینده های زیست محیطی نیز خواهد انجامید.

ازمسائل وموضوعات دیگری  که درحوزه سیاست گذاریِ کلانحمل ونقل بین المللی میبایست موردتوجه وپیگیری قرارگیرد،ارتباطی است که میان شرکت های حمل ونقل ووسائط نقلیه برقراراست.دردنیا اساساً رابطه معناداری میان مالکیت وسایط نقلیه وشرکتهای این بخش وجودداردوعمده تملک وسائط نقلیه دراختیارشرکتهای حمل ونقل بین المللی است.در حال حاضر مشکلاتی که در زمینه مالیات نقل و انتقال وسائط نقلیه در ایران و قوانین مربوط به ضرورتِ استهلاک پنج ساله کامیون وجود دارد به عنوان چالشی
جدی در راه توسعه شرکتهای مالک کامیون محسوب می شود.

موضوع دیگری که باید مورد توجه جدیِ وزارت محترم راه و شهرسازی در تعامل با وزارت خارجه قرار گیرد، تسهیلاتی است که در اخذ روادید رانندگان ایرانی باید مد نظر باشد. یکی از معضلات مربوط به شرکت های حمل و نقل، مسئله اخذ روادید برای رانندگان فعال شرکت های حمل و نقل بین المللی است. به همین منظور لازم است تصمیماتی اتخاذ گردد تا این امر با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

 در کمیسیون های مشترک اقتصادی می بایستی تلاش و پیگیری های لازم صورت پذیرد که مجوزهای مربوط به تردد ( دوزوله ) برای کامیون های ایرانی در امر حمل و نقل بین المللی از کشورهای هدف به میزان کافی دریافت گردد تا رانندگان شرکت های فعال حمل و نقل برای حمل محمولات صادراتی و وارداتی در این زمینه با مشکل مواجه نگردند.

در خصوص تامین سوخت مجاز همراه کامیون های ایرانی در هنگام خروج از کشور به نرخ رسمی از دیگر مواردی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد تا امکان رقابت با ناوگان سایر کشورها فراهم گردد.

یکی دیگر از ضروریات توسعه حمل و نقل کشور، جلوگیری از توقف کامیون ها و روان سازی تردد آن ها در تمامی مرزهای رسمی کشورها می باشد.

یکی دیگر از مهم ترین مسائل و مشکلات شرکت های حمل و نقل بین المللی بحث مواد مخدر و موارد مربوط به آن است که متاسفانه گاهاً رانندگان کامیونها و شرکتها را دچار مشکل می نماید؛ برای حل این مشکل و برون رفت از شرایط فعلی نیاز به دستگاه های ایکس ری پیشرفته و سایر ابزارهای لازم نیاز است. چرا که ابزارهای فعلی پاسخگوی شرایط موجود نبوده و از کارایی مناسب برخوردار نیستند؛ به عنوان مثال در حالی که کامیون و محموله در این سوی مرزها کنترل شده و اجازه عبور پیدا می ک
نند اما در آن سوی مرز کامیون و محموله توقیف می شود.

در پایان، ضرورت الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی  ADR مطرح است که عزم جدی دولت و مجلس محترم را می طلبد، زیرا پیوستن به این کنوانسیون،ناوگان ملی ایران را قادر می سازد تا بتوانند در حمل کالاهای آتش زا نیز فعالیت بنمایند.

از بذل عنایت و توجه شما عزیزان کمال تشکر و قدردانی به عمل می آید.

 

 

سخنرانی  سخنرانی  سخنراتنی  سخنرانی

 

 

 

سخنرانی  سخنرانی  سخنرانی  سخنراین

 

 

 
3743
close button